Trosvik Oceantech AS leverte nylig sitt første fjernstyrte undervannsfartøy (ROV) for skrogrengjøring til det Panamabaserte skipsserviceselskapet Talleres Industriales S.A.
– Etter en omfattende test- og godkjenningsprosess, er ROV’en nå i full drift og vasker skip i Panamakanalen. Tilbakemeldingene fra kunden er utrolig positive, forteller daglig leder Svein Cato Rund i Trosvik Oceantech. Selskapet som er et heleid datterselskap av Trosvik Group AS.
Sammen med Eivind Eidissen var Svein Cato nylig i Panama for å følge opp leveransen. Panamakanalen er en av verdens mest trafikkerte skipspassasjer. Som en av de viktigste sjøveiene mellom Atlanterhavet og Stillehavet, utgjør samtidig kanalen en miljømessig svært kritisk utfordring. Hvorfor? Det skal vi komme tilbake til om litt. Først litt om Trosviks patenterte Oceanetchs MultiCleaner ROV.
Trosviks MultiCleaner ROV
– Vår MutiCleaner er en såkalt Remotely Operated Vehicle (ROV) – altså et fjernstyrt undervannsfartøy. Versjonen vi har levert til Panama er satt opp med børster. ROV’en kan imidlertid også leveres med et setup for høytrykksspyling. Ved hjelp av magneter og trustere, kan ROV’en manøvreres med fjernkontroll trygt og enkelt rundt skipet. Børste- eller høytrykkssystemet sørger effektivt for å fjerne groe og alger fra skroget. Samtidig kan operatøren også utføre inspeksjoner av skrog, propeller og trustere via kameraer og sensorer, forteller Svein Cato.

ROV-konseptet er overtatt fra Robert Andersen og er en videreutvikling av tidligere enheter, som han har produsert. Robert er i dag en viktig støttespiller for Trosvik Oceantech, og fungerer som konsulent ved behov.
Fornøyd kunde
– Etter en omfattende testing- og godkjenningsprosess, er tilbakemeldingene fra kunden svært positive. Vår ROV-operatør, Eivind Eidisson, har lært opp flere operatører blant Talleres ansatte. De nye operatørene melder at ROV’en er lett å manøvrere. Men enda viktigere er det at de synes den gjør selve vaskejobben svært raskt og effektivt, smiler en fornøyd Trosvik Oceantech-sjef.

Stor aktør innen skipsservice
Trosvik Ocenatechs kunde, det Panamabaserte Talleres Industriales S.A., er en betydelig leverandør av skipsservicetjenester på begge sider av Panamakanalen. For Talleres utgjør skrogrengjøring en betydelig del av selskapets virksomhet.
– Det er en tillitserklæring at det anerkjente selskapet nå har testet, godkjent og satt vår MultiCleaner ROV i drift, understreker Svein Cato.
Øker sikkerheten
Skrogrengjøring på den tradisjonelle måten med dykkere, er slett ikke risikofritt. Det er dessverre mange eksempler på at yrkesdykkere har blitt utsatt for ulykker og drukning i forbindelse med skrogvask.
Tiden er knapp når skipene ligger til kai for å laste eller losse – eller ligger på svai og venter på å komme til kai. Da er ofte strømforholdene i vannet svært krevende, og risikoen for at noe uventet oppstår høy. Den nye metoden der vi bruker fjernstyrte fartøy, bidrar derfor til å eliminere risiko og samtidig effektivisere prosessen.

Lønnsomt for både rederi og miljø
Det er nok mange rederier som ser på skrogrengjøring som en ren kostnad.
– Faktum er at mye groe og alger på et skipsskrog bidrar til økt drivstofforbruk, og dermed mer utslipp. Med renere skrog, forbedres skipets hydrodynamikk. Dermed reduseres både drivstofforbruk, og miljøutslipp. Samtidig reduseres også vedlikeholdsbehov og driftsutfordringer på skip.
Men det finnes et enda viktigere argument for at skipsskrog bør holdes så rene som mulig. For som tidligere nevnt, er ikke Panamakanalen bare en av verdens mest trafikkerte skipspassasjer. Den utgjør også en miljømessig svært kritisk utfordring:
Translokasjon av fremmedarter
Translokasjon av fremmedarter i havet utgjør en betydelig miljøtrussel over hele verden. Fremmede arter fraktes via skipsskrog fra ett hav til et annet. Den lokale faunaen blir invadert og resultatet kan i verste fall bli katastrofalt. Derfor blir også effektiv rengjøring av skipsskrog tatt på høyeste alvor av havnemyndigheter over hele verden. Spesielt utsatt er havner som er plassert i tilknytning til smale skipspassasjer og «snarveier» som forbinder et hav med annet. To eksempler på det er Suezkanalen og Panamakanalen. Suezkanalen er vannveien mellom Middelhavet og Rødehavet for mer enn 20.000 fartøy hvert år. I Panamakanalen, som forbinder Atlanterhavet og Stillehavet, passerer det opptil 13.000 skip årlig.
I Norge har vi f.eks. erfaring med «havnespy», eller Japansk sjøpung. Denne fremmedarten danner store flak eller matter på havbunnen. Havnespyet dekker bunnen og hindrer de lokale artene å vokse. På den måten kan de fullstendig fortrenge andre arter som skjell, alger, tareskog og bunndyr.

Trosviks ROV-team
Multicleaner ROV-teamet bygger videre på ROV-konseptene fra Robert Andersen hvor utvikling og salg har stort fokus. CTO i Trosvik gjennom de siste 5 år, Marius Øverland, har vært svært sentral i ROV-satsingen. Sammen med Svein Cato Rund og Eivind Eidissen, har han frem til nå utgjort hoveddelen av teamet for design, bygging, salg og ettermarked. Fra høsten 2025 er også Mads Furenes et viktig supplement til teamet.
Strengere regler på havet
– Det forventes innstramming av dagens reglement mht. sjøfart på alle verdens hav også utenfor skipene (skrogrengjøring). Trosvik ønsker å designe og utvikle et ROV-konsept, som også vil kunne møte de nye kravene, avslutter Svein Cato Rund.