«Elsa Essberger» får ny veivaksel hos Trosvik


Har du kjørt over Breviksbrua eller Grenlandsbrua i det siste så har du kanskje sett den flotte oransje tankeren som ligger ved den nordre dypvannskaia i Trosvikbukta. Det var i sommer at «Elsa Essberger» på vei ut Langesundsfjorden, fikk motorstopp like utenfor losgrensa. Det som ble antatt å bare dreie seg om litt motortrøbbel som kunne fikses på noen dager, viste seg å bli en langt mer omfattende reparasjon.

«Elsa Essberger» er registrert i Madeira, og eid av det tyske tankrederiet Essberger. Nå ligger tankeren hos Trosvik, der eksperter fra motorprodusenten MAN jobber på høygir for å få tankeren seilbar igjen så snart som mulig.

– Tankeren hadde nettopp lastet opp på Rafnes, og var på vei ut i Skagerak med lasta da den fikk motorstopp like etter losgrensa utenfor Langesund, forteller havnesjef Stig Martens i Trosvik Yard. – Skipet måtte dermed taues inn i Frierfjorden igjen, der det lå ankret opp til det kunne taues til Trosvik for reparasjon etter ferien.

Havarert veivaksel
– Det man først trodde bare var litt motortrøbbel som kunne fikses på noen dager, viste seg å være langt mer omfattende. Veivakselen i skipets MAN-maskin hadde skjært seg, antakelig på grunn av varmegang. Og da snakker vi om en ganske omfattende og komplisert operasjon, sier Martens. 

6 meter og 4,5 tonn
En veivaksel til en motor av denne størrelsen, er seks meter lang, og veier 4,5 tonn. – Det måtte adskillig ingeniørkompetanse, fagkunnskap og spesialkonstruksjoner til bare for å få den gedigne veivakselen ut av motorrommet, forteller Martens.

Mekanikerteam med MAN-eksperter
«Elsa Essberger» er registrert i Madeira, og eid av det tyske tankrederiet Essberger. Nå er også et mekanikerteam med eksperter på skipsmotorer fra den tyske produsenten MAN på plass, og jobber nå på høygir for å få tankeren seilbar igjen så snart som mulig.

MAN-ekspert: Tyske (med det norskklingende navnet) Ole Paulsen er en del av mekanikerteamet som skal sørge for at maskineriet til «Elsa Essberger» fungerer som det skal igjen, og tankeren blir seilingsklar igjen så snart som mulig.

Seilingsklar ca. 3. oktober
Den havarerte veivakselen er nå ute av motorrommet, og ny er på vei fra produsenten. – Vi regner med at motoren er fikset – og «Elsa Essberger» seilingsklar igjen – ca. 3. oktober, avslutter Stig Martens i Trosvik Yard.

Vil du følge med på våre nyheter og prosjekter?
Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Påmelding Nyhetsbrev

"*" obligatorisk felt