Har du kjørt over Breviksbrua eller Grenlandsbrua i det siste så har du kanskje sett den flotte oransje tankeren som ligger ved den nordre dypvannskaia i Trosvikbukta. Det var i sommer at «Elsa Essberger» på vei ut Langesundsfjorden, fikk motorstopp like utenfor losgrensa. Det som ble antatt å bare dreie seg om litt motortrøbbel som kunne fikses på noen dager, viste seg å bli en langt mer omfattende reparasjon.
– Tankeren hadde nettopp lastet opp på Rafnes, og var på vei ut i Skagerak med lasta da den fikk motorstopp like etter losgrensa utenfor Langesund, forteller havnesjef Stig Martens i Trosvik Yard. – Skipet måtte dermed taues inn i Frierfjorden igjen, der det lå ankret opp til det kunne taues til Trosvik for reparasjon etter ferien.
Havarert veivaksel
– Det man først trodde bare var litt motortrøbbel som kunne fikses på noen dager, viste seg å være langt mer omfattende. Veivakselen i skipets MAN-maskin hadde skjært seg, antakelig på grunn av varmegang. Og da snakker vi om en ganske omfattende og komplisert operasjon, sier Martens.
6 meter og 4,5 tonn
En veivaksel til en motor av denne størrelsen, er seks meter lang, og veier 4,5 tonn. – Det måtte adskillig ingeniørkompetanse, fagkunnskap og spesialkonstruksjoner til bare for å få den gedigne veivakselen ut av motorrommet, forteller Martens.
Mekanikerteam med MAN-eksperter
«Elsa Essberger» er registrert i Madeira, og eid av det tyske tankrederiet Essberger. Nå er også et mekanikerteam med eksperter på skipsmotorer fra den tyske produsenten MAN på plass, og jobber nå på høygir for å få tankeren seilbar igjen så snart som mulig.
Seilingsklar ca. 3. oktober
Den havarerte veivakselen er nå ute av motorrommet, og ny er på vei fra produsenten. – Vi regner med at motoren er fikset – og «Elsa Essberger» seilingsklar igjen – ca. 3. oktober, avslutter Stig Martens i Trosvik Yard.