Trosvik skal bygge de to neste Reach Remote-båtene!


– Gratulerer alle sammen! Det var en særdeles blid og entusiastisk konsernsjef Jan Brønsten som på allmøte denne uka, kunne meddele Trosvik-ansatte at kontraktene på de to neste USV-skipene i Reach Remote-flåten var i havn. Oppdragsgiver er Kongsberg Maritime, og sluttkunden Haugesund-rederiet Reach Subsea. – Disse unike nybyggprosjektene sikrer Trosvik utrolig viktig kompetanse og – ikke minst – en viktig grunnomsetning de neste to årene, fortalte han.

Trosvik bygget også de to første Reach Remote-båtene. De to nye fartøyene skal leveres i henholdsvis andre og tredje kvartal i 2027. Jan Brønsten legger ikke skjul på at det siste året ordremessig har vært tøft for gruppen, og at det nye spennende oppdraget er særdeles kjærkomment.

Les også: Trosviks første nybygg ble «Ship of The Year 2024»!

Sikrer solid grunnomsetning

– Dette prosjektet vil sikre en solid grunnomsetning og dermed mange arbeidsplasser i Trosvik de neste par årene. Dessuten vil det gi oss muligheten til å videreutvikle en unik kompetanse innen denne typen skipsbygging.

Trosvik-ansatte forsyner seg av kake for å feire ny stor båtbyggerkontrakt
Gratulerer: Alle Trosvik-ansatte var invitert til «kakefest» på kantina på verftet for å feire ny stor båtbyggerkontrakt!
Verdens mest avanserte skipsteknologi

Kongsberg Maritime er en ledende innovatør i utviklingen av fjernstyrt og autonom teknologi. De unike ubemannede overflatefartøyene (USV) i Reach Remote-flåten blir utstyrt med noe av den mest avanserte autonome teknologien som finnes. Kontraktene på de to nye båtene er derfor nok en viktig milepæl for Kongsberg og befester deres posisjon som en ledende totalleverandør av fjernstyrte og ubemannede overflatefartøy og ROV-operasjoner.

Ubemannede inspeksjonsfartøyer

De ubemannede fartøyene skal benyttes til undervannsinspeksjoner og mindre undervannsoperasjoner ved hjelp av ROV’er (fjernstyrte undervannsbåter). De vil også ha en rolle som mobile energi-banker, datasenter og kommunikasjonsmoduler for fjernstyrte undervannsfarkoster (ROV) hvor både ROVen og USVen vil opereres fra landbaserte kontrollsenter. Farkostene vil både kunne opereres av operatører og utføre operasjoner autonomt så vel som en kombinasjon av dette.

Trosvik-ansatte på Reach Remote 1 - feirer kåringen til "Ship of The Year"
«Ship of The Year»: Trosvikgjengen feirer at Reach Remote 1 ble kåret til «Ship of The Year» i 2024.
Bygges i samarbeid med polsk verft

De to nye USV’ene vil bli utrustet og levert fra Trosvik Group AS i Brevik. Skrogene til fartøyene vil bli bygget i tett samarbeid med det polske verftet FINOMAR Spolka zo.o i Szczecin. For Trosvik er det Geir Sæther som skal lede prosjektet sammen med André Solum. Sistnevnte vil ha hovedansvaret for samarbeidet med det polske verftet, forteller Jan Brønsten.

Hurra: Prosjektleder André Solum (f.v.), konsernsjef Jan Brønsten, prosjektleder Geir Sæther og verftsdirektør Marius Øverland feirer båtkontrakter.
YES! Prosjektleder André Solum (f.v.), verftsdirektør Marius Øverland, prosjektleder Geir Sæther og konsernsjef Jan Brønsten er godt fornøyd med kontraktinngåelse på bygging av de to neste båtene i Reach Remote-flåten!
Hyggelig tillitserklæring

– Vi opplever det som en svært hyggelig tillitserklæring at Kongsberg og Reach Subsea har valgt Trosvik til å bygge de to neste båtene i flåten. Dette prosjektet gir oss en mulighet til å videreutvikle vår unike kompetanse innen svært tekniske og avanserte skipstyper og som Trosvik skal vokse videre på.