Stemningen var høy blant Trosvikansatte, da meldingen kom om at verftets første nybygg, Reach Remote 1, var blitt kåret til «Ship of The Year 2024» under den store SMM-messen i Hamburg tirsdag (3/9) ettermiddag. Den gjeve prisen måtte selvsagt feires med en «Champagneskål» ombord i den unike båten i Trosvikbukta!
SMM i Hamburg er en av verdens største maritime messer. Årets messe arrangeres fra 3. til 6 september med utstillere fra hele verden. Det har blitt en tradisjon at Skipsrevyens «Ship of The Year»-pris blir delt ut på den første dagen av messa. Og i år var det altså Reach Remote 1 som stakk av med den gjeve prisen. Reach Remote 1 og søsterskipet Reach Remote 2 er de to første båtene i Reach Remote-flåten. Trosvik bygger, utruster og tester båtene, mens det er Kongsberg Maritime som er Trosviks oppdragsgiver og som står bak teknologi, design og engineering. Reach Subsea er sluttkunde.
Les også: Nå leverer Trosvik båter igjen!
Betyr enormt mye for Trosvik
Konsernsjef i Trosvik, Jan Brønsten, tror denne anerkjennelsen vil få stor betydning for Trosvikgruppen fremover.
– Det er ingen tvil om at denne prestisjeprisen, og – først og fremst – dette unike og innovative båtprosjektet, på sikt kan bidra til økt skipsbygging og aktivitet i Trosvik. Reach Remote 1, er det første nybygget siden oppstarten av «nye» Trosvik i 2020. At båten på toppen av det hele blir kåret til «Ship of The Year 2024», er jo bare helt fantastisk. Dette er utrolig moro og en stor motivasjon for å prestere fremover for alle oss som jobber her i Trosvik, sier Jan Brønsten.
Unike båter med imponerende teknologipakke
Reach Remote-båtene er såkalte USV’er (Unmanned Service Vessel) altså ubemannede inspeksjonsfartøyer. I senter av båtene, i det som kalles en «moonpool», er det plassert en fjernstyrt miniubåt ROV (Remotely Operated Vehicle) som kan senkes ned i sjøen og fjernstyres ned til inspeksjonsobjektet, forteller Trosviks prosjektleder for Reach Remote-prosjektet, Geir Sæther.
– Båtene vil under operasjoner for oppdragsgivere være helt ubemannede. Både USV og ROV vil bli fjernstyrt fra en kommunikasjonssentral i Horten. Under testing og prøvekjøring av båtene her på Trosvik, vil dette gjøres fra en følgebåt. Vi får ikke lov til å ha folk ombord under sjøprøven, men den bemannede følgebåten vil følge båten frem til den er endelig godkjent, forteller Geir.
Les også: Stor sjøsettingsdag for Trosvik
Vil redusere miljøavtrykket betydelig
Reach Remote-båtene er dessuten hybrider, dvs. at de har en dieselelektrisk generator om bord som produserer strøm. I tillegg er det en batteripakke om bord for «peak shaving» – altså ta toppene av strømforbruket ombord.
– Miljøavtrykket fra disse båtene er derfor noe helt annet enn det er fra de konvensjonelle alternativene som finnes i dag. Oppdragsgiver Kongsberg Maritime tror utslippsreduksjonen vil være på hele 90 prosent. Så det er ingen overdrivelse å si at dette er et ekte bærekrafts-prosjekt, sier Geir.
Viktig teknologisk nyvinning for sokkeloperatører
Disse båtene vil bli kontrahert av selskaper som Equinor og andre selskaper på sokkelen, både innen olje, gass og fornybar energi. Båtene vi bli brukt til å utføre inspeksjoner på havbunnen. Det kan f.eks. være for å inspisere subseainstallasjoner, gassrørledninger, forankringssystemer til rigger eller kabler som føres langs havbunnen i havvindparker.
Les også: Reach Remote Client Day på Trosvik!
Godt rustet til å bygge flere båter i Reach Remote-serien
Byggingen av de to første båtene i Reach Remote-flåten har gitt Trosvik uvurderlig erfaring og kompetanse på bygging av denne typen avanserte inspeksjonsskip, mener Geir.
– Reach Remote-fartøyene er ganske små, bare ca. 24 meter lange og 8 meter brede. Og det er lett å tenke at det er enklere å bygge små enn store skip. Sånn er det ikke nødvendigvis. For det er veldig kompakt og trangt om bord. På et «vanlig» skip er vi vant til å ha ganske greit med plass. Det er vesentlig mer utfordrende på så små og kompakte fartøy som dette. Særlig når det er spekket med høyteknologisk utstyr slik som på Reach Remote-båtene. Alt må planlegges veldig nøye og gjøres i riktig rekkefølge for at man skal få alt utstyr på plass på en fornuftig måte. Byggingen av den første «prototypen» har derfor gitt oss masse verdifull kunnskap og erfaringer som gjør at vi nå bygger båt nummer to mer effektivt og kan bidra med flere forbedringer og mer optimale løsninger om bord, forteller Geir.
Merker allerede effekten
Kongsberg Maritime og Reach Subsea’s Reach Remote-prosjekt har allerede fått mye oppmerksomhet og omtale i maritime tidsskrifter i inn- og utland. Det merker også Trosvik.
– Uten tvil! Reach Remote-prosjektet har allerede gitt oss stor oppmerksomhet og skapt interesse for vår verftsaktivitet og fra interessante leverandører av utstyr og tjenester, sier Trosviksjef Jan Brønsten.
– Det vil derfor kunne bidra til å styrke vår posisjon innen den maritime sektoren, både på opp- og nedstrømssiden. Vi har virkelig tro på at dette prosjektet vil kunne sette fart på hele den maritime virksomheten vår, såvel når det gjelder nybygg, ombygginger, vedlikehold og skipsservice. Vi har både kompetanse, kapasitet og verftsfasiltetene, forsikrer Jan Brønsten.